POPCORN KARAMEL




Bahan-Bahan :
 1/ 2 cawan biji jagung kering. 
 1/4 cawan atau 4 sudu besar minyak masak. 

Bahan-Bahan Untuk Karamel:
125 gm butter 
1 cawan gula pasir.

 Cara Penyediaan : 

1. Siapkan satu tray dilapik dengan kertas aluminium atau kertas minyak baking. 

 2. Dapatkan satu periuk agak dalam yang ada penutup yang baik. 

 3. Masukkan minyak masak dan panaskan dalam api sederhana. Minyak perlu betul-betul panas sebelum masukkan biji jagung. Bagi menentukkan minyak betul-betul panas, masukkan dua biji jagung, kalau biji jagung itu berputar dan menjadi bertih, menunjukkan minyak dah panas. Jaga yea..bertih boleh letup dan naik ke atas. *Orang latah dilarang buat resipi ini atau duk jauh sikit. 

 4. Masukkan 1/2 cawan biji jagung. Bila dengar jagung meletup-letup, goncang perlahan periuk untuk biji jagung yang atas turun kebawah. 

 5. Bila bunyi meletup-letup dah berhenti buka tudung dan masukkan semua bertih jagung itu ke dalam sebuah bekas untuk adunkan karamel. Kutip buang biji jagung yang tidak menjadi bertih. 

Penyediaan Karamel:

 1. Adunkan butter atau marjerin dengan gula didalam kuali. Hidupkan api dapur sederhana. Masak dalam 5-7 minit. Kacau sekali sekala sehingga butter atau marjerin cair dengan gula. 

 2. Bawa adunan gula dan butter ini keadaan mendidih. Bila mendidih jangan pulak kacau adunan ini. Biar mendidih sampai warna keemasan, jangan lama nanti kramel anda akan rasa pahit. Agak dalam 10 minit dah cukup. 

 3. keluarkan dari api dapur, tuang dalam bertih yang berada dalam bekas tadi. Adunkan sebati karamel dengan bertih sehingga salut betul-betul. 

 4. keluarkan pop corn yang telah salut dan ratakan di tray yang kita sediakan dgn kertas baking atau aluminium. Biarkan karamel sejuk dan keras. Lepas itu anda ramas-ramaskan bertih itu. Sudah siap OP CORN anda yang lazat. 


Sumber Asal : Page FB 'Mamak Haji' 

NewerStories OlderStories Home

0 comments: